
Handlingsplanen for 2016, bygger på omstillingsplanen for 2014 og de erfaringene man gjorde i 2015. Planen er både mer spisset, men likevel gir den større fleksibilitet. Det største skiftet er å rendyrke en satsning på innovasjon. Styret har derfor valgt å sette fokus på:
Tankesett for innovasjon for et;
mangfoldig og robust bygde- og næringsliv i hele Bindal kommune – et innovasjonsløft, og
bærekraftige løsninger for morgendagens behov
For å oppnå dette må Bindal Utvikling inspirere til å våge andre tankesett:
Kunnskape om og styrke evnen til innovasjon.
Spille på innbyggernes ressurser
Spille på naturgitte forutsetningene.
- Det er gjennom menneskene i Bindal, i dag og i framtiden, morgendagen skapes.
For at vi skal være sikker på at vi forstår hva vi mener med innovasjon, robust og mangfold, har vi definert det her:
- -med innovasjon mener vi mennesker og virksomheters evne til å skape nye og bedre løsninger som andre tar i bruk;
- -med robust mener vi at bygde- og næringslivet er innovativt, framoverlent og bidrar til samskaping.
- -med mangfold mener vi bredde av forskjellige næringer og virksomheter som gjerne kompletterer, men ikke nødvendigvis er avhengig av hverandre.
2016 får tre innsatsområder:
A. En levende Brukstomta Næringspark – hjertet for innovasjonsløftet
-
- A1. Innovasjonsloft for innovasjonsløft (3 etg)
- Utvikle en møteplass for inspirasjon, kompetanse, samskaping, jobbing, nettverk – lokalt og i verden.
- A2.Synliggjøre mulighetene i Brukstomta Næringspark
- Havbruk og tre-elementproduksjon; infomateriell, deltagelse på messer, direkte kontakt, med mer.
- A1. Innovasjonsloft for innovasjonsløft (3 etg)
B. Et mangfoldig og robust næringsliv– kunnskap for innovasjonsløftet.
- B1. Inspirasjon; møter, nettverk, kartlegging, studietur.
- Lunsjmøte 18/2, tre 23/2, landbruk og reiseliv 8/9 mars.
- Kartlegging av alle virksomhetsbehov våren 2016
- B2. Kompetanse; kurs, workshops, FoU, rådgivning, coaching.
- Innovasjon, prosjekt, etablereropplæring.
- B3. Innovasjonsstøtte
- Virksomheter kan søke midler til forstudier og forprosjekt.
- Inspirere spesielt; tre, reiseliv, mat, havbruk, mineral og gründere.
C. Vekstkraft og attraktivitet
- C1 Vekstkraft (bo og blilyst) (nettverk, kurs, møter, FoU)
- Kvinner 20-39 år; helgesamling ”det gode liv” – 9-10.04
- Ungdom 8-10 kl; tankesett for entreprenørskap – 20/4.
- Ungevoksne som er utflyttet; FoU prosjekt med NTNU.
- C2 Attraktivitet (merkevareplattform, kommunikasjon)
- Prosess, Medvind, ”Hva står vi for? Hva sier vi til hvem?”
- Hvordan ”ser” det ut hos oss? Hvordan blir vi oppfattet?
A. En levende Brukstomta Næringspark – hjertet for innovasjonsløftet
-
- Innovasjonsloft for innovasjonsløft (3 etg)
- Utvikle en møteplass for inspirasjon, kompetanse, samskaping, jobbing, nettverk – lokalt og i verden.
- Synliggjøre mulighetene i Brukstomta Næringspark
- Havbruk og tre-elementproduksjon; infomateriell, deltagelse på messer, direkte kontakt, med mer.
- Innovasjonsloft for innovasjonsløft (3 etg)